ניהול תזרים מזומנים בעסק או בחברה

דצמבר 2, 2013 | פורסם ב: מאמרים | ע"י

האם תזרים המזומנים של העסק שלך מנוהל על ידך או שתזרים המזומנים מנהל אותך ואת העסק ללא ידיעתך, ובעצם קובע עבורך את ההחלטות ודרך התנהלות העסק? מחקרים מראים שרוב פשיטות הרגל של חברות נובעות מאי ניהול תזרים מזומנים בחברה, ולא כפי שכולם חושבים, מהפסדים בעסק.

האם ידעת שלרוב, פעולת השתלטות על עסקים מצריכה בסך הכול הזרמת הלוואת בעלים לעסק אשר משמשת בעצם להון חוזר ופותרת את בעיית אי ניהול תזרים המזומנים, ולאחר שנה עד שנתיים הבעלים מושך חזרה את ההלוואה או את חלקה?

בסיומו של התהליך למעשה, המשקיע קנה חברה או עסק רק על ידי הזרמת מזומנים לחברה ברגע קריטי.

חשוב להבין שאם התזרים בפועל בכיוון שלילי, הוא יוצר גידול איטי וקבוע בהתחייבויות של העסק כלפי הבנק, הספקים, מוסדות המס, העובדים, הזכאים האחרים והמשפחה. ברוב המקרים, בעל העסק כלל לא מודע למגמה זו, או שלא מזהה אותה ואפשר גם שמסרב להכיר בה, עד לרגע שכבר אי אפשר להתעלם. אז, בדרך כלל המצב קשה עד קשה מאוד לתיקון. גם בעת שבעל העסק כבר מזהה ורוצה לתקן, הכלים כבר הופכים להיות דלילים וקשים להשגה.

מהו תזרים מזומנים?

9336301_s - Copyהתזרים הנו סך הכניסות שהן התקבולים וסך היציאות שהן התשלומים הכספיים, אשר זורמים בפועל דרך העסק ואשר חייבים להיות בכל יום או תקופה גדולים יותר בצד התקבולים מאשר בצד התשלומים. לכל עסק יש תקופות גאות ושפל במחזורי המכירות, מסיבות שונות ובהן תנאי שוק, מצב כלכלי במשק, מצב פוליטי במשק, עונתיות במוצרים ועוד.

ניהול תזרים מזומנים מסודר נותן כלי פשוט, חזק ודי מדויק לתכנון ולאיתור נקודות השפל והגאות בכניסה של הכסף לעסק וביציאה ממנו. על ידי קבלת מספר החלטות מסודרות, כגון קבלת הלוואה מהבנק, העמקת או הקדמת גבייה מלקוחות, דחיית תשלומים לספקים ועוד, ניתן ליישר את נקודות השפל והגאות. כך נוצר מצב בו כניסות המזומנים גדולות יותר מיציאות המזומנים בתקופה המנוהלת.

ניהול תזרים אינו מצריך ידע מקצועי רב, אבל הוא מצריך את בעל העסק או מי שהוסמך לנהל אותו לדעת כל תנועה כספית בעסק, גם את אלה שצפויות להגיע בעתיד. ללא מידע זה, התזרים אינו מדויק וככל שהתזרים אינו מדויק, הוא מהווה כלי פחות חזק לניהול הכספי השוטף בעסק. הדבר עלול להטעות או להפתיע את בעל העסק עם יציאות כספיות אותן שכח או לא היה מודע אליהן בתקופה זו.

ניהול התזרים בפועל

ישנן מספר דרכים לנהל את תזרים המזומנים בעסק. ניתן לעשות זאת באמצעות תוכנות תזרים מזומנים מובנות וייעודיות אשר מותאמות לעסקים בינוניים וגדולים. אפשרות נוספת המיועדת לעסקים קטנים ואף בינוניים היא ניהול התזרים באמצעות בניית גיליון Excel לשנה שלמה. כל גיליון בתוך הקובץ מייצג חודש ובתוך כל חודש, ישנם ימים.

בעמודה הראשונה יופיע תאריך היום בחודש, בעמודה השנייה תקבולים וגבייה מלקוחות, כולל אלו שצפויים להתקבל בעתיד, ואותם מומלץ לצבועבצבע שונה על מנת להדגיש זאת. בעמודה השלישית – כל יתר התקבולים שאינם מלקוחות. בעמודה הרביעית התשלומים לעובדים, לספקים ולזכאים וגם כאן כולל הצפויים בעתיד בצבע שונה.

בעמודה החמישית יהיו כל התשלומים בגין החזר הלוואות ותשלומים בגין השקעות העסק. בעמודה השישית תסתכם היתרה היומית של התזרים, אשר אם היא חיובית, אזי אין בעיה והתקבולים עלו על התשלומים. אך אם היא שלילית, אזי יש לבדוק אם היא לא חורגת מתקרת האשראי שהבנק אישר. אחרת, יכולים לחזור שיקים ללא כיסוי לעסק והדרך לעסק מוגבל תהיה קצרה מאוד. אותו הדבר אמור לגבי העמודה השביעית והאחרונה שהיא העמודה המצטברת של התזרים, והיא מבטאת את היתרה של היום הקודם בתוספת היתרה של אותו יום. זו יתרת התזרים עד כה, ויתרה זו צריכה להיות שווה ליתרה בבנק באותו יום.

אם נסכם את הטור השני, שהוא הטור מתקבולי מכירות, ונחסיר ממנו את הטור הרביעי שהוא הטור של תשלומי ההוצאות, אזי נקבל תזרים מזומנים תפעולי אשר ייתן לנו מידע על הרווח במזומנים מפעילות שוטפת של העסק.

אם נחשב את הטור השלישי שהוא תזרים המזומנים מפעילות מימון ורווח הון ונחסיר ממנו את הטור החמישי שמבטא את התשלומים בגין מימון והשקעות, אזי נקבל תזרים מימון והשקעות אשר משלים את התזרים התפעולי. יחד הם מהווים את סך תזרים המזומנים של העסק.

כפי שאנו רואים, ניהול התזרים אינו משימה מסובכת או קשה ויתרונותיו רבים מאוד. כיום לא ניתן לנהל עסק סביר ללא ניהול תזרימי מסודר, אשר מופיעים בו כל התקבולים והתשלומים ואשר תוצאותיו משקפות באופן נאות יתרות או חוסר מזומנים בעסק ומתריעים מראש על הבעיות הקיימות או הצפויות בעסק. התרעות אלה מהוות צומת לקבלת החלטות רבות, וככל שההתרעות מוקדמות, כך ניתן לקבל מגוון רחב יותר של החלטות אופרטיביות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>